Jumaat, Ogos 28, 2009

Rumah kediaman termahal didunia, USD$2 Billion


Jika individu yang terkaya didunia, Warren Buffett memilih untuk hidup secara sederhana dengan tinggal dikediamannya yang bernilai USD$30,000 dibeli sekitar 50-an, terdapat dikalangan mereka memilih untuk sesuatu yang ekstrim.


Mukesh Ambani, individu ke-5 terkaya didunia pada 2008 selepas Buffett, Carlos Slim Helu, Bill Gates dan Lakshmi Mittal kini telah mendiami sebuah kediaman yang paling besar dan paling mahal didunia di Mumbai, India.



Kediaman setinggi 27 tingkat ini disiapkan sekitar Januari yang lalu menelan kos sekitar USD$2 Billion. Ia melibatkan ruang dalaman yang berkeluasan 400,000 kaki persegi iaitu hampir 100 kali ganda purata keluasan sebuah banglo mewah.

Diberi nama Antillia, kediaman tinggi ini dilengkapi dengan kemudahan yang paling mewah termasuk 6 tingkat tempat letak kereta, 4 tingkat taman, 9 lif, ruang ballroom kristal, pusat kesihatan, ruang ais dan ruang berhibur.

Gandingan Arkitek dan jurutera yang terlibat dalam merekabentuk dan membina kediaman ini adalah gandingan sama yang terlibat disebalik pembinaan rangkaian Mandarin Oriental Hotel diseluruh dunia.



Mukesh adalah pemilik syarikat korporat terbesar di India, Reliance Industries yang diasaskan oleh mendiang bapanya, Dhirubhai Ambani 40 tahun yang lalu. Reliance memiliki kepentingan yang besar dalam industri minyak, petrokimia dan pelbagai cabang operasi lain. Forbes menganggarkan Mukesh memiliki kekayaan sekitar USD$40 billion.

Sebelum daripada ini, rumah kediaman termahal didunia dimiliki oleh Roman Abramovich yang juga pemilik kelab bola sepak Chelsea yang terletak di Perancis. Abramovich membeli kediaman tersebut dengan nilai USD$500 juta kira-kira setahun yang lalu, 4 kali lebih rendah daripada nilai kediaman Mukesh.

Tiada ulasan: