Selasa, September 15, 2009

Malaysia-Indonesia mangsa adu domba luar?


PERSAHABATAN Malaysia-Indonesia mutakhir ini sering bergelora. Terbaru, akibat kemarahan sekumpulan rakyat Indonesia terhadap Malaysia atas isu yang disifatkan sebagai penciplakan unsur-unsur sosio-budaya satu nusantara.

Gelora hari ini diledakkan oleh aktor bukan negara - masyarakat sivil atau kumpulan minat - yang mendakwa prihatin terhadap eksklusiviti identiti dan warisan Indonesia.
Perkembangan ini menafikan hakikat Malaysia-Indonesia adalah saudara yang berkongsi sejarah sejak kegemilangan Melaka dan Majapahit.

Lantas apakah motif sebenar di sebalik fenomena mutakhir ini? Dan, adakah keterlaluan untuk mempercayai wujudnya kuasa luar yang mendalangi isu berkenaan?

Indonesia mempunyai jumlah umat Islam terbesar di dunia. Hakikat ini strategik dan signifikan kepada kuasa tertentu yang berniat untuk mengeksploitasinya.

Hakikat ini jadi lebih penting dan mencabar dalam konteks geopolitik serantau, terutamanya kepada kuasa asing yang mahu mengukuhkan hegemoninya di Asia Tenggara.

Jika kuasa tersebut agak 'segan' untuk mencipta gelora adu domba Malaysia-Indonesia secara sendirian, 'kaum kerabatnya' di Asia Tenggara atau Asia-Pasifik boleh membereskan agendanya itu.

Tindakan ini serupa dengan insiden peledakan bom di Indonesia mulai akhir tahun 2002. 'Tangan ghaib' yang melakukannya tetapi organisasi lokal yang dituduh sebagai dalang.

Namun propaganda ini akhirnya diterima sebagai kenyataan. Segala penipuan, pembohongan dan kepalsuan di sebaliknya telah diketepikan secara sistematik tanpa pernyataan terperinci.

Lantaran itu, gelora diplomasi Malaysia-Indonesia hari ini tidak boleh dipanjang-panjangkan tanpa menginsafi wujudnya agenda empayar agung oleh kuasa tertentu di Asia Tenggara.

Agenda ini dijelmakan dalam pelbagai rupa. Ia boleh diledakkan oleh aktor bukan negara menerusi isu yang disensasikan supaya Malaysia-Indonesia bertelagah dan bercakaran.

Ini kerana dalam percaturan kuasa global di Asia Tenggara mutakhir ini hanya Malaysia dan Indonesia yang masih berkecuali. Corak dan warna lain-lain negara sudah pun bertukar mengikut suasana.

Perkembangan seperti ini sukar untuk difahami oleh masyarakat jalanan. Lebih-lebih lagi jika emosi mengadu-dombakan Malaysia-Indonesia meledak atas tajaan kelompok luaran.

Namun banyak pihak insaf bahawa kebergantungan Malaysia-Indonesia sukar dimansuhkan. Faktor itu jugalah yang mengimbangi kegelojohan pihak yang mahu menguasai Asia Tenggara secara politik, tentera dan ekonomi.

Ini kerana Malaysia dan Indonesia adalah dua warga senusantara yang banyak persamaan dan kurang perbezaannya. Diaspora Indonesia wujud di Malaysia. Kebergantungan segolongan rakyat Indonesia kepada Malaysia juga adalah nyata.

Pertalian intelektual dan ilmuwan antara Malaysia-Indonesia juga intim. Ratusan pelajar Malaysia menimba ilmu di Indonesia dan sebaliknya. Interaksi cendekiawan Malaysia-Indonesia juga sentiasa berterusan.

Lantaran itu, tiada faedahnya kehadiran para pelajar dan warga Malaysia di Indonesia diancam atau digugat. Warga Malaysia semua peringkat juga tidak pernah terniat untuk menodai keakraban sesama saudara.

Persoalannya, jika masalah dua hala yang besar dan strategik boleh diselesaikan tanpa demonstrasi jalanan, apa manfaatnya masalah sosio-budaya yang disemarakkan oleh aktor bukan negara atas dukungan luaran dihela berjela-jela?

Gelora mutakhir ini perlu dimatikan. Ia tidak menguntungkan Indonesia atau Malaysia. Pihak yang mengaut laba, biarpun relatif, adalah kuasa yang berniat melaksanakan agenda adu domba.

Inilah hakikatnya percaturan kuasa aliran realis dalam dunia unipolar. Rakyat Malaysia-Indonesia dijadikan boneka adu-domba supaya kumpulan aktor bukan negaranya tidak memfokus kepada usaha menyelongkar apa jua agenda rahsia asing di Asia Tenggara.

Lantas menjadi tanggungjawab semua pihak di kedua-dua negara untuk mematikan apa jua tindakan bukan aktor negara yang kini menggelodakkan sentimen anti-Malaysia di Jakarta.

Perkara ini dituntut kerana antara Kuala Lumpur dan Jakarta wujud ikatan saudara yang boleh dijadikan kuasa penentu kepada kekuatan serantau di hari mendatang.

Inilah yang dicemburui dan mahu dimusnahkan oleh kuasa tertentu atau proksinya. Sikap cemburu dan aksi pemusnahan inilah yang dimunculkan menerusi apa yang sedang berlaku.

Segala-galanya akan berlarutan jika itu pilihannya. Kesemuanya juga bisa ditamatkan jika itulah cita-citanya. Musuh Malaysia-Indonesia bukan sejarah dan budayanya. Musuh kedua-dua negara adalah kerapuhan persaudaraannya akibat agenda adu domba luaran.

Malaysia dan Indonesia mempunyai sejarah persahabatan yang akrab dan panjang. Kedua-duanya juga mempunyai hari esok yang boleh membentengi Asia Tenggara dari bahaya terhadap Islam dan integritinya. Jangan izinkan sesiapa menodai dan memusnahkan hakikat ini. Berdamailah!

DATUK RUHANIE AHMAD ialah pelajar pasca siswazah dalam bidang strategi dan keselamatan di Universiti Kebangsaan Malaysia

Tiada ulasan: