Sabtu, September 26, 2009

Zhao Liang, lelaki tertinggi didunia


Zhao Liang, 27 tahun yang dimasukkan ke Hospital Tianjin untuk menjalani pembedahan untuk melegakan kesakitan otot kaki kirinya mendapat perhatian istimewa dikalangan kakitangan hospital tersebut yang menggesanya mengukur ketinggiannya yang luarbiasa.


Hasil ukuran yang dibuat oleh pihak hospital mendapati ketinggiannya mencecah 8.07 kaki ataupun 2.46 meter, 10 cm lebih tinggi daripada Bao Xishun yang memegang rekod lelaki tertinggi didunia dengan ketinggian 2.36 meter.



Zhao yang menetap di wilayah Henan, mendapat latihan sebagai pemain bola keranjang sejak sedekad yang lalu. Dia yang tidak bekerja sehinggalah pada 2006, sebuah kumpulan seni dan budaya di wilayah Jilin mengambilnya untuk melakukan pertunjukkan silap mata, bermain saksofon dan seruling.



Berbeza dengan kedua ibubapanya yang mempunyai ketinggian sepertimana kebanyakan orang biasa dengan bapanya yang berketinggian 1.8 meter sementara ibunya, 1.68 meter.

Menurut ibunya Wang Keyun, Zhao memiliki selera makan yang begitu besar yang membolehkan dia menghabiskan 8 hamburger dengan mudah sementara untuk makan malam, 3 hidangan disediakan untuknya. Wang bagaimanapun melahirkan kebimbangan berkaitan hal perkahwinan, pekerjaan dan kesihatan anaknya memandangkan usianya yang semakin lanjut.



Pakar bedah, Dr Liu Yuchen menyatakan kejayaan pembedahan kaki kiri Zhao yang membolehkannya berjalan seperti biasa selepas 2 bulan dari tarikh pembedahan dilakukan namun menasihatinya untuk berhati-hati dalam sebarang bentuk senaman berat. Dr Liu bagaimanapun menegaskan bahawa keadaan kesihatan Zhao adalah baik dan ketinggian luarbiasanya itu tidak memberikan sebarang komplikasi terhadap tahap kesihatannya.



Buat masa ini, rekod rasmi Guinness untuk lelaki yang tertinggi didunia dipegang oleh Bao Xishun. Ketinggian Zhao masih belum diisytiharkan secara rasmi oleh para hakim Guinness namun para doktor di Hospital Tianjin Anjie menyatakan ukuran ketinggian yang dibuat adalah pemeriksaan rutin yang dilakukan dan ianya disaksikan oleh pihak media.

Tiada ulasan: